ميدان آزادي | اجاره آپارتمان مبله در تهران

اجاره خانه مبله در تهران | اجاره خانه مبله در مشهد | اجاره آپارتمان مبله در تهران

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

ميدان آزادي | اجاره آپارتمان مبله در تهران

۲ بازديد

ميدان آزادي

ميدان آزادي از بزرگ ترين ميدان هاي تهران است كه برج آزادي با ارتفاع چهل و هشت متر ، نماد تهران در آن قرار دارد .
برج آزادي يا شهياد ، در زمان سلطنت محمد رضا شاه پهلوي به عنوان نماد پايتخت ساخته شد .

اين ميدان كه قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ايران ميدان شهياد نام داشت، به صورت بيضي ساخته شده است كه در مركز آن برج آزادي قرار گرفته است و در حاشيه ي آن دو مسير اتومبيل رو كه در بعضي قسمت ها به صورت دو طبقه ساخته شده است، قرار گرفته است. بين بناي برج آزادي و مسيرهاي اطراف ميدان نيز باغچه هايي  چمن كاري شده به صورت شش ضلعي ساخته شده است.

بر پايه نظرسنجي هاي انجام شده اكثريت شهروندان تهراني برج آزادي را به عنوان نماد شهر تهران معرفي كرده اند. همچنين بر اساس همين نظرسنجي ميدان آزادي، پس از موزه ها و كاخ ها، سومين جايي است كه شهروندان تهراني براي معرفي به بازديدكنندگان خارجي داراي اولويت مي دانند.

از سال ۱۳۵۲ هجري شمسي تا سال ۱۳۵۷ اسكناس هاي دويست ريالي ايران با تصويري از اين برج چاپ و نشر مي شد.

برج شهياد به يادبود دو هزار و پانصدمين سال بنيان گذاري شاهنشاهي ايران بر پا گرديد و در تاريخ ۲۴ مهرماه سال ۱۳۵۰ ، ازآن پرده برداري شد. طراح و ناظر اين برج، مهندس حسين امانت بوده است . در ساختمان اين برج نهايت دقت و ظرافت به عمل آمده و بهترين نمونه معماري تلفيقي ايراني و اسلامي است . مساحت زيرر بناي اين ميدان، حدود ۷۸ هزار مترمربع است و بناي آن به صورت دروازه اي به ارتفاع حدود ۴۵ متر ساخته شده است كه پنج متر آن داخل زمين فرو رفته است . طاق آن از زمين، ۲۳ متر فاصله دارد و داراي هشت بخش مجزا است . عرض پايه اين بنا ۶۶ متر است و ساختن آن ۳۰ ماه زمان برده است . در محوطه ميدان ، ۶۵۰۰۰ مترمربع، به صورتي زيبا باغچه بندي و گل كاري شده است . در ساختمان آن ۲۵۰۰۰ قطعه سنگ به كار رفته و ۹۰۰ تن آهن مصرف شده است .

معماري

نقشه ميدان آزادي دقيقا از سقف مسجد شيخ لطف الله اقتباس شده، فقط به جاي يك دايره، در اينجا دو بخش از دو بيضي با كانون هاي متفاوت وجود دارند. اغلب طرح هاي پروژه، از جمله اين طرح را روح الله نيك خصال با نقشه هاي پيچيده هندسي و با الهام از نمونه هاي تاريخي و با چرخشي مدرن پرورانده است. گرچهه نيك خصال در آن دوران دانشجوي سال سوم بود و در دفتر امانت كار مي كرد، اما به گفته امانت <در هندسه نابغه بود> و بنابراين مسيوليت طرح هاي اجرايي مقدماتي به او سپرده شد. البته طراحي سازه دانكن مايكل كه ۸ Over Arup انجام داد، كمك شاياني به سازمان دهي هندسي اين طرح ها كرد.

تحليل هندسي تناسبات برج آزادي، آن را كوتاه و تنومند نشان مي دهد. در واقع اگر برج آزادي بلندتر مي بود و اگر سه دايره افقي با دايره هاي عمودي هم سان بودند، قطعا اوج گيري برج بيشتر القا مي شد و ديگر همچون هيكلي بدون سر و گردن به نظر نمي رسيد. اما به هرحال، ارتفاع ۴۵ متري برج كه به دليل نزديكي به فرودگاه به طرح امانت تحميل شده بود، او را محدود مي كرد. بنابراين آنچه را كه در ارتفاع نمي توانست به دست آورد، با گسترش افقي ستون ها و عظمت شكل هاي توخالي قسمت پايين جبران كرد.

مجموعه فرهنگي آزادي

 

متشكل از چند بخش در طبقه تحتاني برج آزادي قرار دارد و شامل موزه ، كتابخانه ، واحد سمعي و بصري ، سالن نمايشگاه ، سالن اجتماعات ،سالن برگزاري كنسرت و كنفرانس است . مجموعه فرهنگي با ۵۰۰۰ مترمربع در بر گيرنده برج اصلي نيز هست . كتاب خانه مجموعه، با مساحتي حدود ۲۷۱۵ مترمربع و بيش از ۵۰۰۰۰ جلدد كتاب ، بسيار مجهز است و كتابخانه محققان و مولفان نيز، با مساحت ۲۴۳ مترمربع، مكاني است كه از طريق ۳۰ دستگاه كامپيوتر به شبكه هاي اطلاع رساني داخلي و خارجي متصل است .

فضاي داخلي برج

 

نقش هاي داخلي برج آزادي، تلفيقي از سنت و مدرنيسم است به خصوص سقف طبقه دوم. در ورودي برج آزادي، هريك از لنگه هاي سنگي درها، حدود 5/3تن وزن دارد. جنس اين سنگ ها از گرانيت است. برج آزادي دو آسانسور دارد كه از ديواره هاي برج بالا مي روند. آسانسور اول دو طبقه را طي مي كند و به سقف سيمانيي  مي رسد سپس از آسانسور دوم استفاده مي شود. هيچ يك از سقف ها بسته نيستند و همه آنها به فضاي بالاتر راه مي يابند.

:)  نوشته‌هاي تازه :)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.